yksityistie perusparannus avustukset 2025

Yksityisteiden avustukset laskeneet rajusti – Asiantuntija varoittaa remonttisuunnittelun riskeistä

by

in

Yksityisteiden avustukset romahtivat – Asiantuntijat neuvovat tiekuntia harkitsemaan tarkkaan

Valtio on tänä vuonna leikannut merkittävästi yksityisteiden kunnostukseen myönnettävää rahoitusta. Viime vuonna tiekunnille jaettiin yhteensä 8,5 miljoonaa euroa, mutta tänä vuonna jaossa on enää 6,8 miljoonaa euroa.

Suomen Tieyhdistyksen yksityistieasiantuntija Teuvo Taura kehottaa tiekuntia arvioimaan tarkasti, kannattaako avustusta hakea nykyisessä tilanteessa.

– Jo pelkkä perusparannuksen suunnittelu maksaa. Sitä ei kannata tilata kevyin perustein, jos rahoitusta ei ole lähivuosina saatavilla, Taura muistuttaa.

Monet tiet ovat kriittisessä kunnossa

Mikkelissä 15 tiekuntaa isännöivä Nina Erkkilä kertoo, että monilla yksityisteillä on jo akuutti kunnostustarve, mutta rahoituksen puute vaikeuttaa tilannetta.

– Tie, jonka varrella itse asun, pitäisi perusparantaa, ja kustannukset nousevat 200 000 euroon. Valtionavustuksia ei enää ole saatavilla, joten rahat eivät yksinkertaisesti riitä, Erkkilä toteaa.

Vielä 2020-luvun alussa valtion tukia jaettiin selvästi enemmän – jopa kymmeniä miljoonia euroja. Tuolloin monet tiekunnat Mikkelin seudulla kuitenkin jättivät avustuksen hakematta.

Erkkilän mukaan syynä oli se, ettei tiekunnilla ollut varaa kattaa edes avustuksen jälkeistä omavastuuosuutta.

– Moni pelkäsi, että oma tiemaksu nousisi liian korkeaksi, hän selventää.

Avustusmäärät vaihtelevat vuosittain

Yksityisteiden avustuksiin jaettava summa on vaihdellut rajusti eri vuosina. Vuosina 2022 ja 2023 valtion myöntämä rahoitus sisälsi 10 miljoonan euron erillisrahoituksen, joka oli suunnattu huoltovarmuuden ja kotimaisen puun saatavuuden turvaamiseen.

Myös kunnat myöntävät avustuksia yksityisteiden kunnossapitoon ja perusparannuksiin. Esimerkiksi Mikkelissä kaupunki on varannut tälle vuodelle 960 000 euroa, saman verran kuin viime vuonna.

Kaupungin avustusmäärä kuitenkin pieneni viidenneksellä vuonna 2023, eikä sitä ole sen jälkeen korotettu. Määrästä puolet on suunnattu perusparannuksiin ja puolet normaaliin kunnossapitoon.

Siltaremontteihin ei riitä rahoitusta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on ilmoittanut, että valtion rahoitusta myönnetään nyt ensisijaisesti hankkeisiin, joissa liikennöinti tiellä on vakavasti vaarassa tai jo estynyt. Tämä tarkoittaa erityisesti rikkinäisiä siltoja ja siltarumpuja.

Mikkelin Vehkasaareen vievä silta on yksi kohteista, joka tullaan uusimaan.

Suomen Metsäkeskuksen kartoituksen mukaan joka viides yksityistien silta on huonossa tai erittäin huonossa kunnossa, mikä tarkoittaa yli 2 500 siltaa.

– Yhden sillan korjauskustannukset ovat aina kuusinumeroinen luku, Taura huomauttaa.